fredag 2 maj 2008

Konst & Vetenskap



Till Camilla och andra intresserade av konst o vetenskap. Den här skulpturen handlar om mötet mellan konst o vetnskap i o m att dess tre beståndsdelar är tre av de fem platonska kropparna. Tanken med skulpturen, rent visuellt, är att den ska se olika ut från olika håll. Det var ett krav på skulpturer förr i tiden (tror jag). Men vid en första anblick tycks den här skulpturen se likadan ut från alla håll, eftersom dess tre delar är någorlunda regelbundna. Men tillsammans genererar de tvärtom, väsentligt olika mönster när man vandrar runt skulpturen.

4 kommentarer:

Camilla sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Camilla sa...

Tänkte just fråga om du inte hade bilder på skulpturen du skrev om i en komentar på min blogg... men du hann före :)

Intressant!
Kanske kunde jag få läsa din uppsats? Fast jag väntar nog i så fall till efter examensarbetet är över... tiden börjar tryta.

Bildlejon sa...

Konstnären, Arthur Olafsson, har även skrivit en bok om färg, och säger där något som helt står i linje med synen på samverkan mellan förnuft o känsla: ”Man skiljer på konst och vetenskap, men det har aldrig gjorts någon större vetenskaplig upptäckt eller uppfinning utan stort mått av intuition och fantasi. Å andra sidan finns det inget konstverk som inte på något sätt innehåller någon form av vetenskaplig vederhäftighet”, (Olafsson, 1989, s 28).

Camilla sa...

Det låter som om jag borde kolla in den där boken.

Har du den?