tisdag 29 april 2008

I söndags besökte vi en lärare som jobbat på konsthallen som skolklassguide och lärare för högfungerande elever med autismspektrumdiagnos. Vi frågade honom om han kunnat se något lärande med hjälp av konst.

Han berättade att en elev som tidigare haft svårt att förstå fasorna med krig, plötsligt erfor det. Eleven had upplevt ett konstverk som visade hur en fd vietnamsoldat fick oerhörda problem varje år när det blev säsong för grillning. Det visade sig till slut att ddet var lukten av grillat kött han inte stod ut med. Det återkallade upplevelser från kriget som blev honom övermäktigt. Denna konstupplevelse gjorde att eleven kunde förstå soldatens fasa och därmed tog eleven avstånd från krig.

Nu undrar jag om detta är ett exempel på en estetisk läroprocess. Vi har visserligen inte definierat estetiska läroprocesser ännu, men jag har för mig att det jag läst i litteratur, definierar est läroprocesser som inkluderande gestaltning. Men i det här fallet skapar eleven inget estetiskt själv - gestaltar inget. Men eleven har ju lärt sig något i samband estetiska uttryck. Kan vi härmed omdefiniera begreppet? Jag ser en hermeneutisk cirkel/spiral i detta, där teori och praktik påverkar vartannat.

2 kommentarer:

Camilla sa...

Ja, det är en klurig fråga. Att man lär både i upplevelsen av och i utförandet av konst är ju tydligt... men om det är en estetisk lärprocess?
Jag tycker nog att man skulle kunna säga att det ÄR en estetisk lärprocess.

Kan det vara så att "estetiska lärprocesser" är ett samlingsnamn för flera olika sorters lärande som sker i samband med estetiska uttryck.

Bildlejon sa...

Tack Camilla! Skönt att få stöd för min tanke. Så här några dagar efter att jag skrev, så känns det fortfarande riktigt, vilket också stärker idén. Måste fråga vår handledare om detta.