onsdag 28 maj 2008

Tankevända-ny titel på rapporten

Så har vi då lämnat in vår rapport. Titeln ändrade vi i sista stund till

Tankevända -
en kvalitativ undersökning av estetiska läroprocessers
möjligheter till lärande
Nu säger den något mer personligt om och specifikt för vår undersökning. Tankevända är ett ord, som den rektor vi samtalade med, har kommit på själv. Mattias, läraren som guidat skolklasser på konsthall, beskrev det hela som att samtidskonsten kan belysa ett fenomen från ett oväntat håll och därmed lära oss något nytt.
Vad vi kommit fram till egentligen är att medvetenheten hos lärare och rektorer, om estetiska läroprocessers möjligheter, är avgörande.
I filmen tar vi ställning mot utbildningsminister Jan Björklunds politik, då vi menar att den saknar grund i modern pedagogisk forskning. Istället lutar sig Björklund mot behaviorismen, som präglade den svenska skolan på 1950- och 60-talen, när Björklund själv gick i skolan. Den ser på lärande som en relativt okomplicerad överföring av information från en aktiv lärare till en passiv elev. Detta är också en textbaserad undervisningsform.
Estetiska läroprocesser ingår i en progressiv pedagogisk diskurs, där en mångfald olika estetiska uttryck förordas. Läroplanerna beskriver detta i flera passusar, dock inte med begreppet estetiska läroprocesser självt. Möjligen för att det finns vis oenighet om vad begreppet står för. Oenigheten handlar om huruvida estetiska läroprocesser ska vara ett instrument för att lära sig på andra sätt i traditionella ämnen eller om de ska ses som något självständigt sär estetiken ska få finnas på sina egna villkor. Men det finns ändå en enighet om att det ska vara meningsfullt, kommunikativt och utforskande. Definitivt inte användas i dekorativt syfte. Det vackra är för mig, i detta sammanhang oerhört FULT!!!

Inga kommentarer: