söndag 4 maj 2008

Definition av estetiska läroprocesser

Författarna till AEstetic og laering Austrin m fl anser att det karakteristiska för begreppet estetik är en sinnlig symbolisk form.

Tänk åter på pojken som via konsten känt krigets fasa och därför tagit ställning mot krig. Är det här fråga om en sinnlig symbolisk form? Han har ju inte skapat något själv.

Austring m fl ger som ex. att när ett barn följer med på ett kafferep, så får barnet med sig en massa upplevelser som är sinnliga och känslomässiga, men detta är inte en estetisk läroprocess. När barnet senare leker kafferep med sin pappa så lär sig barnet om kafferep i en sinnlig symbolisk form.

Pojken då, hur ska man nu tolka hans upplevelse och lärande? Han har ju lärt sig något via en estetisk upplevelse. Jag blir osäker på hur man ska definiera est läroprocesser och ser två alternativ:

1. En begränsad definition, bara vissa läroprocesser är estetiska och då innefattar de ett eget skapande, en sinnlig symbolisk form, stöd av Austring m fl

2. En bred definition, alla läroprocesser är estetiska, stöd av den syn på konst o vetenskap som Olafsson och vår handläggare(?) står för.

Inga kommentarer: