måndag 12 maj 2008

Björklund och flummet

Idag har vi varit riktigt konstruktiva. Vi har gjort en bra storyline för filmen som tar utgångspunkt i utbildningsminsiter Jan Björklunds olika uttalanden i media och riksdag. Det handlar om SVT-programmet Debatt där Björklund fick tala om vad han menade med "flummet" i skolan samt om frågestunden i riksdagen den 21 februari.

"I riksdagens frågestund den 21 ­februari avfärdade utbildningsminister Jan Björklund återigen ledande forskning om hur vi kan förbättra kvaliteten inom Sveriges skolor. Att Björklund undantar sig själv från de krav på vetenskaplighet som han ställer på skolverksamheten vållar huvudbry", (SvD, http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1006953.svd, Publicerad: 23 mars 2008, 04.45. Senast ändrad: 23 mars 2008, 09.31 ).

Vem är det som är flummig egentligen? Björklund får kritik av oppositionens PETER ERIKSSON (mp) vid riksdagen frågestund 21 feb 2008:

"Problemen med regeringens skolpolitik är att det är för mycket tyckande och för lite kunskaper. Betygen är bara ett av många exempel. Ministern ägnar omfattande tid åt att svartmåla den svenska skolan. Björklund pratar gärna om hårdare tag, mer ordning och mer kunskaper. Tyvärr är han själv den värste flummaren i hela det svenska skolsystemet. Vi har fått en skolminister som ständigt för in skoldebatten på villospår och detaljer. Han är en minister som inte lyssnar på forskningen och inte vill lösa de verkliga problemen. Det är till exempel inte poliser som löser problemet med skolk. Det är inte hårda tag och kadaverdisciplin som löser problemen med kunskapsbrister eller brist på ordning.
Det är modern pedagogik och metodik som kan öka elevernas intresse och engagemang. Människor spelar stor roll. Duktiga lärare och bra rektorer gör skillnad. En vuxenvärld som är närvarande och intresserad av eleverna och ställer tydliga krav är avgörande. Därför bidrar SVT:s satsning Klass 9 A i långt större utsträckning till att peka på var lösningarna finns än någonsin regeringen och skolministern, (http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=101&bet=2007/08:69 , 080512)

Inga kommentarer: